tirsdag den 28. oktober 2008

Hensynsløse vampyrer

I går aftes så jeg for første gang 30 Days of Night. Den prøver at give vampyr genren en ny vinkel, hvor det ikke så meget er støvede kister, og gamle mænd med kapper, men måske lide mere henad zombie-typen. Der er ikke noget med kors, hvidblegede hugtænder, eller pæle i hjertet. Du kan se en af vampyrene her. Filmen er baseret på tegneserien af samme navn, tegnet af Ben Templesmith. Den har jeg desværre ikke læst, men jeg kan godt lide Templesmith's stil, så mon ikke jeg burde støve en TPB op inden længe. Hele filmen foregår i en lille flække i Alaska, helt oppe hvor der bliver mørkt i en måneds tid i vinter halvåret. Og så har du sikkert regnet ud hvad der sker. 30 dage uden sol. Vampyrer. Det er en farlig cocktail. Næsten lige så farlig som ubegavede fodboldfans og stærk øl. Filmen spilder ikke lang tid før der sker ting og sager i byen. I starten kan stemningen i filmen godt minde en lille smule om The Thing, desværre går det hurtigt over. Vampyrerne er godt portræteret, selvom der er et par stykker der er noget overspillet. Senere hen i filmen, falder filmen desværre hen i det tema vi har set 1000 gange, og det er lidt synd. (Jeg skriver ikke noget om det, da det er på kanten af spoiler materiale.) Billedet på denne Blu-ray, er god, men ikke overvældende. Lyden derimod, er jeg meget skuffet over. I de dele af filmen hvor hovedpersonerne taler sammen, hvisker de for det meste, for at vampyrerne ikke skal høre dem. Det er sådan set fint nok, men det er sgu ikke til at høre hvad de siger. Pludselig kommer der en scene hvor der sker noget, GAAAAAAARH! så er der sgu lige lyd på! De nærmeste naboer på gaden kan sgu høre at jeg ser film. Hvad så med de mindste i huset, der ligger og sover? Jeg har aldrig set en film med så meget forskel i lyd niveauet. Hvis du ser denne film, så skal det være en med undertekster, for halvdelen af tiden kunne jeg ikke høre hvad der blev sagt. Selv om jeg havde skruet en smule op. Ekstramateriale er der ikke så meget at komme efter. Lidt om designet på filmen, stunts, en smule om make up, og en production diary. Skuffende på en bd skive. Official Site
Film og billede: 3/5 Lyd og ekstramateriale: 1/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar